Werkwijze van een Budgetcoach.
Ieder coachingstraject is anders, bij iedere cliënt liggen de oorzaken en problemen anders. Soms volstaan 2 à 3 gesprekken, maar in andere gevallen zijn meerdere gesprekken noodzakelijk.
Globaal verloopt het coachingstraject als volgt:
Inventarisatiegesprek:
Tijdens het eerste, vrijblijvende gesprek bespreken we kort uw huidig financiële situatie. Welke problemen zijn er, hoe zijn deze ontstaan en wat verwacht u van mij.
Tijdens dit gesprek bespreken we wat ik eventueel voor u kan betekenen. Indien u dit wenst maken we een vervolgafspraak.
Ordenen papierwerk:
U verzamelt voor de 1e afspraak thuis alle benodigde stukken.
Stukken waarover ik een advies geef hoe u deze het beste kunt ordenen, zodat u voortaan alle informatie snel terug kunt vinden. Een mooie handige en overzichtelijke administratie map met tabbladen, krijgt u van ons uitgerijkt.
Opstellen budgetoverzicht:
Hierbij zetten we alle inkomsten en uitgaven op een rij, waarna we vervolgens een maand- en jaaroverzicht kunnen maken.
Plan van aanpak:
We stellen een plan op voor de toekomst en kijken hierbij ook of u nog recht heeft op eventuele heffingskortingen, toeslagen en/of voorzieningen.
Coaching bij de uitvoering:
Nu komt het lastigste en belangrijkste gedeelte van het traject:
het uitvoeren van het opgestelde plan, gebaseerd op de keuzes van u.
U moet leren omgaan met het nieuwe budget en daarbij zal ik u zo goed mogelijk begeleiden en motiveren.